P3-K1-W1 Levert een bijdrage aan het ontwikkelen van een plan voor de begeleiding. 

Bewijsstuk 1 

Bewijsstuk. 

Progressie. 

In mijn eerste jaar van de opleiding liep ik stage bij de Sint Radboudschool in Irnsum. Tijdens mijn tijd op de school deed ik 1x in de week een extra lezen met kinderen die dyslexie hebben. 

Na afloop van elke les observeerde ik de kinderen over hun manier van lezen, houding, spreken, concentratie en bewegelijkheid tijdens het lezen. 

Aan het einde van de dag ging ik bij elke leerkracht langs waarvan ik met de kinderen bezig was met lezen. Ik rapporteer de voortgang, opbrengsten en resultaten aan de leraar.

Bewijsstuk 2 

Bewijsstuk. 

Progressie. 

In dit bewijsstuk lever ik aan het
ontwikkelen van een plan die heb geschreven over meerdere lessen voor de begeleiding/Leerkracht van een
het groepje kinderen met specifieke begeleidings- of
leerbehoeften. 

Hierbij verzamel en analyseer ik relevante informatie en bespreek met de leraar. Mijn stagebegeleider heeft mijn feedback wat ik met hem ook besproken heb terug gekoppeld aan de ouders. 

Bewijsstuk 3

Bewijsstuk. 

Progressie. 

(Ik leg het begeleidingsplan samen met de leraar voor
aan de leerling(en)/student(en) en
ouders/vervangende opvoeders om instemming te
verkrijgen.)

Ik heb in de afgelopen jaren genoeg 1 op 1 of in groepsverband een begeleidingsplan voorgelegd. Ik ben nog nog niet heel ervaren in het brengen naar de ouders. Ik heb nog maar in de tijd van deze opleiding maar 6 oudergesprekken bijgewoond, waar ik af en toe wel het woord had, maar af en toe ook bijna niet. 

Het is zeker nog een doel voor in de toekomst om mijzelf daarin te verbeteren en ik weet zeker dat ik dan kan. 

P3-K1-W2 Bereidt de uitvoering van leeractiviteiten voor 

Bewijsstuk 1

Bewijsstuk. 

 

 

Progressie. 

Hierbij laat ik een van mijn eerste lesvoorbereiding formulieren zien. Je kan goed zien dat ik hier nog op beginner niveau zit, omdat ik mij hier nog vooral richt op de doelgroep en niet zo zeer op de lesinhoud en het lesvervolg. 

Bewijsstuk 2

Bewijsstuk. 

 

Progressie. 

Bij deze lesvoorbereiding formulier ben ik steeds meer voor uit gegaan. Ik kan hier laten zien dat ik meer kinderen kan observeren en weet wat ik kan verwachten. 

 

Ik laat zien dat ik duidelijker de instructie laat zien ik toepast en op het niveau is van de doelgroep waar ik mee werk. Ik laat zien dat ik grote stappen maak van beginner naar gevorderd. 

Bewijsstuk 3 

Bewijsstuk. 

 

Progressie. 

Bij mijn laatste bewijsstuk voor deze kerntaak en werkproces. Laat ik een lesvoorbereiding zien waar alles in zit om op bekwaam uit de komen. Ik maak van uit het lesprogramma een gericht leeractiviteit voor een leerling, kies ik de juiste instructie, geef op op andere manier uitleg en geef ik een duidelijke evaluatie terug naar mijn stagbegeleider. 

 

P3-K1-W3 Voert leeractiviteiten uit.

Bewijsstuk 1 

Bewijsstuk. 

Progressie. 

Dit is altijd een activiteit waar ik mee start als ik in een nieuwe groep stageloopt. Ik ben niet bekend met de kinderen en hun visie en dromen. 

Ik stem dit natuurlijk wel af met de leerkracht maar en ben ook zeker bekend met interactievaardigheden. Het is nog niet zo zeer dat ik dit perse toepast in mijn les. (Beginner)

Bewijsstuk 2 

Bewijsstuk. 

 

Progressie. 

Hier zie je dat ik al wat meer kleine activiteiten uitvoer met kleine groepjes kinderen. Ik geef hier de instructie precies aan hoe het uitgelegd is op snappet, geef nog niet zo zeer mijn eigen draai aan en vraag daarnaast ook heel vaak aan de kinderen of ze het begrepen hebben. 

naast de uitleg sta ik heel open voor vragen en reageer ik op een pedagogische manier terug als een kind er niet uitkomt. 

(Gevorderd)

Bewijsstuk 3 

Bewijsstuk. 

 

Progressie. 

Bij mijn laatste bewijsstuk geef ik aan dat ik les kan geven aan verschillende doelgroepen bij elkaar gemixt, dat ik precies weet waar ik rekening moet houden bij mijn beginsituatie. 

Ik kan alles klaar zetten voor de kinderen wat ze nodig hebben voor de activiteit. Mijn uitleg ik kort, krachtig en duidelijk. Plus kan ik de kinderen positief motiveren en helpen bij vragen die er zijn. 

P3-K1-W4 Biedt (specifieke) ontwikkelingsgerichte leeractiviteiten.

Bewijsstuk 1

Bewijsstuk.

 

Progressie. 

Hierbij laat ik een lesvoorbereiding formulier zien die ik achteraf heb geschreven. Een spontane actie tijdens de pauze dat ik bepaalde kinderen heb geholpen/advies heb gegeven om beter te worden met hooghouden. 

Puur een activiteit ik zelf onder de loep heb genomen en mijn eigen draai aan heb gegeven. Doel was om 13x te kunnen hooghouden, daarvan heeft 3 van de 5 kinderen het gehaald. 

Bewijsstuk 2

Bewijsstuk.

 

Progressie. 

Hier laat ik begeleidingsplan zien voor meerdere lessen. Waarbij ik nog niet zo zeer ben ik gegaan in de niveau van de kinderen, maar wel wist dat ze moeite hadden met dit onderwerp van rekenen. 

Ik heb de lessen zo ingedeeld dat ze op een rustige en aantrekkelijke manier verder komen. Ik maak gebruik van passende voorwerpen voor de les en stem alles af met mijn stagebegeleider. De eindresultaat koppel ik dan ook weer terug met mijn stagebegeleider. 

Bewijsstuk 3 

Bewijsstuk.

Progressie. 

Bij deze lever ik een bijdrage aan de begeleiding voor een groepje zwakke rekenaars. Maak ik een uitgebreide beginsituatie waar kinderen de fout in gaan en waar ik de doel op kan baseren. 

Ik probeer mijn eigen draai aan de les te geven en bespreek dat eerst met mijn stagebegeleider, eventueel over bepaalde lesmethodes. 

Ik voer deze meerdere lessen professioneel uit en als er wat opvalt dat ik dat dan kan terug koppelen aan mijn stagebegeleiders. Ik hou rekening met de omstandigheden van het kind en probeer daar zo goed mogelijk op te reageren dat het kind zonder enkele problemen door kan gaan met haar/zijn proces. 

P3-K1-W5 Biedt ondersteuning gericht op zelfredzaamheid. 

Bewijsstuk 1

Bewijsstuk.

Progressie. 

Bij dit bewijsstuk laat ik zien hoe ik pedagogische moet handelen tegen kinderen. Niet alleen hoe ik mee moet leven en altijd klaar moet staan voor een kind, maar juist ook de momenten wanneer je moet zeggen van nu niet. 

Dat zijn soms wel de moeilijke momenten, want als onderwijsassistent wil je altijd voor iedereen klaar staan. Alleen kinderen kunnen er ook gebruik van maken. 

Bewijsstuk 2

Bewijsstuk.

Progressie. 

In mijn eerste jaar van stage op de Van Maasdijk school heb ik een presentatie gegeven over een gezonde leefstijl. Gericht op hoe belangrijk gezond eten is en waarom het voor hun belangrijk is dat zei nu gezond eten en drinken. 

Ik had hier een poster over gemaakt die ook echt in de klas heeft gehangen. 

Bewijsstuk 3 

Bewijsstuk.

Progressie. 

In mij laatste bewijsstuk laat ik een kritische beroepssituatie zien, waarbij ik een kind aanspreek op zijn taalgebruik naar mij toe. Een 1 op1 gesprek met hem over zijn taalgebruik naar mij toe over het verschil tussen taalgebruik op school naar mij toe en buiten school. 

Ik heb hem hier tips over gegeven voor hem en wat hij mee kan nemen naar de toekomst. Plus heb ik dit weer terug gekoppeld naar zijn leerkracht. 

P3-K1-W6 Voert praktische werkzaamheden uit. 

Bewijsstuk 1 

Bewijsstuk.

Progressie.

Ik heb hier een poster gemaakt over mijn werkzaamheden in de klas. Hier laat ik zien dat ik op eigen instanties na kijk werk doe, ondersteun de leerkracht op momenten dat ik denk van kinderen letten niet op. Om hun daarop aan te spreken. 

Daarnaast durf ik ook mijn stem te laten horen in een koffiekamer, waar ik mijn mening kan geven over bepaalde ideeën of andere onderwerpen. 

Bewijsstuk 2 

Bewijsstuk.

Progressie.

Ik laat hier zien een opdracht dat ik onderzoek doe over het online platvorm ParnasSys. Dit platvorm gebruiken wij om cijfers/presentaties van de kinderen in zetten. 

Dat is ook een van mijn praktische werkzaamheden wat ik mag doen tijdens mijn stage en na het les geven. 

Bewijsstuk 3 

Bewijsstuk.

Progressie.

Bij mijn laatste bewijsstuk laat ik zien wat allemaal mijn werkzaamheden zijn dit jaar van mijn stage. Hier formulier ik alles wat bij de kerntaak hoort. 

- Ik kijk werk na. 

- Rapporteer dat weer en bespreek dat met mijn stagebegeleider.

- Kan de resultaten in ParnasSys zetten. 

- Hou persoonlijke gegevens voor mijzelf.

- Als er digitale spullen zoals IPad's kapot zijn. Dat ik dat dan vermeld bij de persoon die daarover gaat. 

P3-K2-W1 Houdt toezicht en begeleidt buiten de lessen.

Bewijsstuk 1 

Bewijsstuk.

Progressie.

Een van mijn taken op stage is pleindienst. Hierbij hou toezicht buiten de lessen en ben ik verantwoordelijk voor een pedagogisch klimaat op het plein. 

Bewijsstuk 2 

Bewijsstuk.

Progressie.

Ik weet de missie/visie van de school is. Dit is niet alleen belangrijk voor mijzelf, maar meer belangrijk dat je missie/visie van de school toepast bij als je in gesprek bent met een ouder of een kind aanspreekt over zijn gedrag. 

Daarbij horen ook regels. Je hebt regels in de klas, maar ook regels buiten de klas. Bij pleinwacht gebeuren er heel veel dingen wat af en toe niet door de beugel kan. Dan is het wel belangrijk dat je regels van de school kent. 

als je een kind van de school aanspreekt, moet je wel weten met wat voor standpunten je hem aanspreekt; plus heb ik kennis van de achtergronden van sommige kinderen op de school. 

Bewijsstuk 3

Bewijsstuk.

Progressie.

Bij deze kritische beroepssituatie handteer ik meer een eigen initiatief om kinderen naar buiten de leiden. Zonder dat ik eerder uitleg heb gekregen van handelen bij speciale gebeurtissen. 

Ik handel wel professioneel en toon initiatief voor de klas en probeer ik op een pedagogische manier iedereen met mij mee te krijgen. (Toont ik paniek)   

P3-K2-W2 Organiseert (mede) organisatie brede activiteiten. 

Bewijsstuk 1

Bewijsstuk.

Progressie.

In mijn tweede jaar van mijn opleiding heb ik meegeholpen aan een voorstellingstuk voor een ouderavond. Voor deze opdracht heb ik een draaiboek gemaakt voor de klas waar zei zich aan konden houden. De rest heb samen toen met mijn Stagebegeleider Hans gedaan. 

Naast dat ik alle voorbereiding heb gedaan voor de klas. Kreeg ik ook taken van uit de organisatie, zoals podium klaar zetten, stoelen klaar zetten voor de ouders en natuurlijk bij de avond zelf aanwezig zijn met koffie/thee en voor de kleding van de kinderen. 

Naast dat ik de opdrachten en taken heb uitgevoerd. Bespreek je dat ook weer met de mensen van de organisatie en je stagebegeleider. 

Bewijsstuk 2

Bewijsstuk.

Progressie.

Ik heb deze opdracht al gebruikt voor een andere kerntaak, maar ik heb opdrachten gemaakt die voor meerdere kerntaken kan gebruiken en daar hoort deze opdracht ook bij. 

Dit is een opdracht waar ik samen met een groepje kinderen een lampion heb gemaakt voor elf november, maar voor dat ik de opdracht heb uitgevoerd gaan er zo veel meerdere voorbereidingen vooraf. 

Binnen een werkgroep heb ik een actieve rol en pak ik pro-actief taken op. Ik ben verantwoordelijk voor het eind product die de kinderen maken, dus ik zorg ervoor dat er een voorbeeld staat, dat alle materiaal aanwezig is en zorg voor een stappenplan zodat de kinderen zoveel mogelijk zelfstandig aan het werk kan. 

Ik kan een duidelijke planning en waarbij ik goed afstem met de betrokkenen. Ik zorg ervoor dat alle betrokkenen, zowel binnen als buiten de organisatie, goed op de hoogte zijn. Dit doe ik door op tijd, volledig en met regelmaat te informeren.

(De betrokken in dit verhaal zijn de leerkrachten van de klassen waarmee we de lampion opdracht is gedaan. Groep 6, 7 en 8

Bewijsstuk 3 

Bewijsstuk.

 

Progressie.

Elke school waar ik stage heb gelopen organiseert elke jaar een koningsspelen, sinterklaas, sportdag enzovoort. In zulke momenten van het jaar is elke leerkracht, stageloper of lio-stage betrokken in deze activiteiten en hebben ook altijd een taak. Een draaiboek is altijd al gemaakt in deze situaties. 

Ik kan (flexibel) inspelen op onverwachte situaties en indien nodig bijsturen. Na afloop kan ik met de betrokkenen de activiteit evalueren en met overtuigingskracht verbetervoorstellen uitleggen in mijn optiek.